Ifølge bekendtgørelse om brugerbetaling skal godkendelses- og tilsynsmyndigheder opkræve brugerbetaling fra visse typer af virksomheder og landbrug.
Denne vejledning beskriver, hvordan data vedrørende brugerbetaling for godkendelse og tilsyn med virksomheder og landbrug registreres i GeoEnviron.
Miljøgebyr flow
Flowet kan sammenfattes i følgende 3 trin:
- Tidsregistrering
- Fakturering
- Kvittering
I GeoEnviron Tidsregistrering registrerer hver enkelt sagsbehandler fakturerbare timer for forskellige aktiviteter på de virksomheder og landbrug, der skal betale gebyr for godkendelse og tilsyn. Disse data vises også på de enkelte virksomheder og landbrug i GeoEnviron Virksomhed og Landbrug. Betaleradresse og andre grundoplysninger om virksomheden/landbruget angives også i disse moduler.
Husk at sagsbehandlerne også kan registrere tid på ikke-fakturerbare aktiviteter, hvis man anvender tidsregistreringsmodulet til generel tidsregistrering.
Få overblik over brugerbetaling via rapporter
GeoEnviron indeholder standardrapporter, der viser de registrerede data om brugerbetalingen i et angivet tidsinterval for virksomheder og/eller landbrug.
Opkrævningsperioden for brugerbetaling er ændret fra uge- til datointerval i GeoEnviron 11.5. Det betyder, at der kan opkræves miljøgebyr fra de virksomheder m.v., hvor der er brugerbetalingspligtige opgaver i perioden fra 1. november i det foregående år til 1. november i det indeværende år, jf. brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Blandt andet bør rapporten Fakturagrundlag bruges til at gennemgå brugerbetalingsposterne for at tjekke, om de er i orden, før det endelige udtræk af data laves. Rapporten findes under menupunktet Rapporter/Tidsregistrering/Fakturagrundlag.
Rapporten Fakturagrundlag er som standard indstillet til at vise alle brugerbetalingspligtige virksomheder og landbrug med ufakturerede betalingsposter inden for et angivet datointerval (opkrævningsperiode).
- Vælg fra/til-dato i feltet Opkrævningsperiode
- Indtast Forfaldsdato
- Klik på knappen Hent
Bemærk at knappen Hent først vises, når der er angivet en forfaldsdato øverst i rapportvinduet.
Feltet Omfattet af brugerbetaling er sat til Ja, da det er timer på disse virksomheder, som bliver sendt til fakturering, når filen eksporteres. Vi anbefaler dog, at I også prøver fremsøge virksomhedder, der ikke er omfattet af brugerbetaling for at tjekke, om der skulle være poster her, som i virkeligheden skal faktureres.
Sæt Omfattet af brugerbetaling til Nej og klik Hent for at lave dette tjek.
I nedenstående oversigt ses de navigationsmuligheder, som findes i rapporten.
Element
|
Beskrivelse
|
---|---|
Rullepanelet |
Brug rullepanelet for at få vist hele rapporten for den aktuelle virksomhed/landbrug. |
Page down og page up |
Tasterne Page Down og Page Up kan anvendes til at skifte mellem visning af forskellige virksomheds/landbrugsposter. |
Side nr. boks |
Virksomheds/landbrugspostens sidenummer i rapporten vises, når du klikker med musen på den lille boks i rullepanelet, der bevæger sig op og ned i rullepanelet for at illustrere, hvor i rapporten, du befinder dig. |
Udskriv |
Det er muligt at angive de sider i rapporten, man ønsker at udskrive i vinduet Udskriv. |
Fakturér ved at eksportere en datafil til økonomisystemet
Med et tillægsmodul kan der oprettes en fakturafil til økonomisystemet - enten KMD Debitor eller KMD/Prisme/ØS2000 Regningsdebitor. Data trækkes ud af GeoEnviron på basis af registreringerne i tidsregistreringsmodulet, og der dannes en tekstfil, som skal indlæses i kommunens økonomisystem. Herfra vil girokortene blive udskrevet og sendt til virksomheden/landbruget.
Sådan eksporteres data til økonomisystemet
For at udføre dette skal du have superbrugerrettigheder til GeoEnviron.
Eksporten sker via menupunktet System Adm / Import og Eksport af data / Miljøgebyr (GQ418001Q snitfladen) eller Miljøgebyr (GE550010Q/G19 snitfladen)
Nu åbner nedenstående skærmbillede med diverse opsætningsparametre for fil-udtrækket.
Udtræk af data til økonomisystemet kan begrænses til:
- Kun virksomheder eller landbrug ved valg fra rulleliste.
- Kun én bestemt virksomhed/landbrug, der er valgt via listboks.
- Kun aktiviteter af typen godkendelse, tilsyn eller alt ved valg fra rulleliste.
Det er vigtigt, at alle parametre er korrekt udfyldt. Specifikationerne aftales med økonomiafdelingen, så det harmonerer med opsætningen i økonomisystemet.
I feltet Filnavn angives den mappe på drevet, hvor økonomiafdelingen skal finde filen og importere den til økonomisystemet. Når filen skal eksporteres til økonomisystemet (fx Prisme, Opus mv.) via KMD Regningsdeboitor / Debitor snitfladerne er det vigtigt, at opsætningen er foretaget og grundigt testet.
Husk at udtrækket også kan testes inden den endelige overførsel til økonomisystemet - dette gøres ved at lægge det på et lokalt drev, som kan vælges via feltet Filnavn.
Fra og med GE version 12.9:
Anvend tekster fra ugeseddel på faktura
I feltet Tekst på ugeseddel kan du specificere, hvad du har brugt din tid til.
En indstilling i udtræksvinduet giver valgmulighed mellem at få en fast tekst (som før) eller tekst fra ugeseddel ud på faktura, der sendes til borgeren.
Valgmuligheden "Anvend tekster fra ugeseddel" nederst i udtræksvinduet medtager de første 46 tegn i tekst fra ugeseddel på faktura og kvitteringsliste.
Hvilke virksomheder og landbrug kommer med ud til fakturering?
Der er grundlæggende 3 kriterier for, at virksomheder/landbrug udtrækkes til fakturering.
- Virksomheder/landbrug skal have et flueben i feltet Omfattet af brugerbetaling på første fane i virksomheds- eller landbrugsmodulet.
- Virksomheder/landbrug skal ikke have et flueben i feltet e-faktura på første fane i virksomheds- eller landbrugsmodulet.
- Virksomheder/landbrug skal have registrering af fakturerbare ydelser
Nederst i udtræksbilledet er der to valgmuligheder vedrørende regler for CVR-nr i forhold til udtrækket og debitor-nr. - og disse fungerer på følgende måde:
Hent officiel adresse via CVR-nr. |
Hvis der er sat flueben her, vil KMD via CVR-nr hente betaleradresserne i de officielle registre, folkeregisteret mv. Når der er flueben i feltet Hent officiel adresse via CVR-nr. vil adressen fra GE anvendes på de virksomheder/landbrug uden registreret CVR-nr. Vi anbefaler, at man ikke vælger at sætte markering i Hent officiel adresse cia CVR-nr - da dette betyder, at adresserne i GeoEnviron ikke benyttes. |
Benyt CVR-nr. som debitor-nr. |
Når denne indstilling er valgt benyttes CVR-nr altid som debitornr. |
Angiv debitornr. start | Hvis man fjerner markering i feltet Benyt CVR-nr. som debitor-nr, så vises feltet til angivelse af Debitornr. start i udtræk til økonomisystemer. Angiv Debitornr. start, når man ønsker, at debitornumre starter et bestemt sted - husk at det skal være forskellig for de forrige år. |
I KMD Debitor/OPUS findes desuden feltet Medtag P-nr. i udtrækket:
Medtag P-nr. i udtrækket |
Hvis man ønsker at få en opkrævning til at lande i en virksomheds e-Boks, så skal man undlade at medtage P-nr i udtrækket. Herved vil KMD Opus Debitor placere fakturaen i e-Boks, hvis virksomheden er tilmeldt e-Boks. Når der medsendes et P-nr, så bliver fakturaen altid printet og sendt med postvæsnet. |
Registrering af betaleradresser
Betaleradresserne kan stamme fra forskellige steder i GeoEnviron ud fra registreringen i dette skærmbillede, der findes på den første fane i virksomheds- og landbrugsmodulet:
- Hvis der er markering i Virksomhed, hentes betaleradressen fra modulets hoveddatavindue.
- Hvis der er markering i Kontaktadresse, vil betaleradressen være den adresse, der har flueben i feltet Betaleradresse på fanen Virksomhedsoplysninger/Kontakter.
- Hvis der er markering i Grundejer, vil betaleradressen stamme fra fanen Virksomhedsoplysninger/Ejend.-Ejeropl.
Ved markering i feltet Benyt CVR-nr. som debitor-nr i udtræksvinduet, vil CVR-nr. blive hentet forskellige steder i GE ud fra denne markering af betaleradressen.
Sæt fakturadato - kvittering
Tilføj en fakturadato til alle de fakturerede poster, som derved lukker posterne og modvirker, at der opkræves brugerbetaling for den samme post flere gange.
Når brugerbetaling er registreret, sendes data til DMA, i GeoEnviron 11.2 og nyere versioner. Der tages ikke hensyn til, om betalingen er faktureret eller ej.
Når fakturadatoen er sat sker indberetning til DMA automatisk i GeoEnviron 11.1 og ældre versioner. Fakturadatoen afgør om posterne skal indberettes til DMA i det pågældende år.
Tilføjelse af fakturadato gøres i rapporten Fakturagrundlag, som findes under menupunktet Rapporter/Tidsregistrering/Fakturagrundlag.
Du danner rapporten ved at angive Opkrævningperiode og Forfaldsdato - og efterfølgende klikker du på knappen Hent.
Herefter skal du indtaste den aktuelle dato i feltet Fakturadato og klikke på knappen Hent igen.
Klik på kanppen Sæt fakturadato for at kvittere og sætte fakturadato på alle de fremsøgte poster. Når dette er gjort vil fakturadatoen fremgå på fanen Timeforbrug i GE Virksomhed/Landbrug.
Feltet Faktura dato bliver kun vist for medarbejdere med markering i feltet S.adm i kodelisten for medarbejdere i GeoEnviron.
Opkrævningen af miljøgebyr vil automatisk indberettes til DMA for indeværende og forrige år i GeoEnviron 11.2 og nyere versioner.
Indberetning til DMA sker først, når der er sat en fakturadato på de opkrævede tidsregistreringsposter i GeoEnviron 11.1 og ældre versioner.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.