INDBERETNING AF VANDMÆNGDER VIA WEB
I GeoEnviron på fanen Indvindingsanlæg/Anlæg i vandindvindingsmodulet, skal indberetning af vandmængder sættes til Via Web for anlæg, der skal kunne indberette oplysninger til kommunen via web.
FORUDSÆTNING FOR AT SE BORINGER I WEB-LØSNINGEN
Der er flere forudsætninger der skal være opfyldt for at en boring kan vises i web-løsningen:
- Boringen skal være tilknyttet anlægget via feltet Lok.Id/Navn i Boringsmodulet
- Anlægget som boringen er tilknyttet til skal have et postnummer i hoveddatavinduet i Vandindvingsingsmodulet.
- På fanen Vandindvinding | Arealer skal feltet Pejleskema være krydset af.
- På fanen Boreteknik | Teknik skal der eksistere en stamme.
- På fanen Boreteknik | Indtag skal der findes et indtag.
WEB LOGIN
I Stamdata/Vandindvinding/Web login skal der oprettes et web-login til hvert anlæg. Der findes to underfaner til henholdsvis almene vandforsyningsanlæg (V01, V02, V03) og enkeltanlæg.
Vælg Indsæt og skriv Brugernavn (= login navn). Ved tryk på det grønne L til venstre fremkommer en listeboks med de anlæg som er tilmeldt indberetning via web (se under Login), og som endnu ikke har fået tildelt login. Ved tryk på "Generer nye engangskoder" får alle brugere en ny éngangskode, og feltet Login bliver sat til Aktiv.
Nye brugere kan tildeles en éngangskode, som kan benyttes ved første login, hvis éngangskode sættes til "Aktiv". Når brugeren logger på med denne, bliver brugeren bedt om at skrive sin e-mail adresse og indtaste et kodeord efter eget valg. Éngangskoden sættes herefter automatisk til "Inaktiv" og brugeren modtager en e-mail, som bekræfter det nye kodeord.
Man kan som kommune slippe for at rette e-mail adresse og adgangskoder for alle brugere hvert eneste år. Indberetterne glemmer deres adgangskode hvert år og skal derfor til at oprette en ny kode (og ofte har de også fået ny mail-adresse).
En opsætningsparameter angiver, om lokalitets-id (anlægsnummer) skal anvendes som adgangskode ved indberetning af vandmængder og pejlinger på web; ”Nej” er standardopsætning i GeoEnviron:
Parameteren angives i GeoEnviron under menupunktet System Adm/Opsætning/Systemopsætning; og fanen Fælles opsætning – og overskriften Vandindvinding. Denne fane kan kun vælges, når der er logget på superbruger.
Hvis denne parameter er sat til Ja, kan der logges på web-løsningen med lokalitetsID (anlægsnummer) som adgangskode. Parameteren har yderligere den konsekvens, at de to links Glemt adgangskode? og Skift adgangskode? ikke er synlige på login siden.
Uanset om den nye parameter er sat eller ej, kan indberetter ændre sin e-mail (den e-mail kvitteringen sendes til) i den grønne boks (både på indberetning af vandmængder siden og på indberetning af pejlinger siden).
VEJLEDNINGER
Vejledningen som vises ved klik på i web-løsningen, kan tilpasses i GeoEnviron når man er logget på som superbruger. Under System Adm/Opsætning og under fanen Web/Vejledning.
HTML-koder er ikke tilladt, men almindeligt linjeskift vil fungere.
AJOURFØRING AF TIDLIGERE PEJLING
Vedtryk på Pejledato for en tidligere registreret pejling, fremkommer en boks der giver mulighed for at ajourføre pejledata. Muligheden for at ajourføre pejlinger kan slås fra, hvis den ikke ønskes.
Det er mulighed for at indstille boringsdelen ved at rette i Web.config filen (findes på internetserveren i samme mappe som applikationen). I sektionen <appSettings> findes følgende linje:
<add key="EditableSoundings" value="On"/><!–acceptable values : On/Off->
Ved at ændre value til "Off" kan brugeren forhindres i at kunne rette indtastede pejlinger.
OPSÆTNING AF PARAMETRE I WEB-LØSNINGEN
Log ind som Administrator og gå ind under System Adm/Opsætning/Systemopsætning.
1. Angivelse af måned for indberetninger
Under fanebladet Web/Parametre og VAND kode 14 kan man angive fra hvilken måned indberetninger af vandmængder for indeværende år skal starte.
Værdien skal være et heltal i intervallet 2-12. Defaultværdien er 12 (=december).
Sættes parameteren eksempelvis til 3 og indeværende år er 2017, så betyder det,
at indberetninger for året 2017 kan foretages fra den 01-03-2017 og frem til den
28-02-2018. Alle indberetninger der foretages fra den 01-03-2016 og frem til den
28-02-2017 er indberetninger for året 2016.
2. Redigering af indberetninger af pejlinger
Under fanebladet Web/Parametre og VAND kode 09 kan man angive hvis indberetninger af pejlinger skal kunne redigeres.
Angiv "ja" hvis det skal være muligt.
3. Redigering af tekst i kvitteringer og mails samt emailadresser
Under fanebladet Web/Parametre og Modul VAND kan teksten i de kvitteringer og mails, der bliver sendt ud automatisk, redigeres. Du kan sortere efter eks. modul ved at klikke på kolonnens overskrift.
Her sættes også den/de emailadresser som adviseringsmails til kommunen skal sendes til, samt den emailadresse som modtagerne ser i mailens frafelt (VAND kode 01 og 02).
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.